maanantai 10. lokakuuta 2016

SWEET ESKIMO TAKKI - ohje neuletakkiin

Ihan tavallinen villatakki on kiva tehdä itse.  Käyttämääni ohjetta löytyy netistä eri variaatioineen vaikka kuinka paljon, suomenkielellä samantyylinen ja kuuluisin ohje lienee Kalastan vaimon Puno -neuletakki. Kalastajan vaimon ohjeella alunperin pääsinkin alkuun neuletakkien neulomisessa. :) Suosittelen tutustumaan myös Kalastajan vaimon ohjeisiin, jos et ole jo tutustunut. :) 

Tehtyäni ensimmäisen neuletakkini olen osannut ja uskaltanut soveltaa eripaksuisia lankoja samaan ohjeeseen.  Tällä kertaa tein neuletakin Dropsin Eskimo langasta, joka on 100% villaa. Eräällä palstalla lankaa haukuttiin, eihän niin paksu lanka sopisi takkiin, lopputulos olisi liian painava, pinta nyppyyntyvä jne. Halusin kuitenkin kokeilla itse miten lanka sopisi ja tykkään kyllä kovasti lopputuloksesta! Pieneksi piristykseksi lisäsin takkiin vaaleanpunaiset hihansuut. Jahkailin ja pyörittelin lankaa, laittaisinko vaaleanpunaista vai en. Ihan hyvä että laitoin. 

Takki on neulottu 10 mm pyöröpuikoilla ja lankaa meni noin 400g eli 7 kerää harmaata ja yksi kerä vaaleanpunaista lankaa. Kerän hinta on noin 2 euroa eli tämä neuletakki ei todellakaan ole kalleimmasta päästä. :) Lanka on ihanan pehmeää ja vaikka se onkin 100% villaa, siinä ei ole villan oinaistuoksua, eikä pistelevyyttä. Takki ei mielestäni ole ollenkaan liian painava, vaan ihanan lämmin ja juuri sellainen kuin oikean villatakin kuuluukin olla. :)

Oli muuten jo aika viileä sää kun kävin pienvenesatamassa napsimassa kuvat. Villatakin päälle vetäisin karvaliivin ja kiinnitin koko komeuden vyöllä, kyllä tällä yhdistelmällä tarkeni. :) 

Kirjoitan ohjeen nyt aika suurpiirteisesti tähän. Kysykää apua jos tarvitsee. :) Itse ei aina huomaa jos jokin kohta puuttuu tai on epäselvä!

SWEET ESKIMO TAKKI

KOKO XS - lisää silmukoita kokosi mukaan! Esim. S-koko 75s, M-koko 80s jne.

Takki siis neulotaan helmasta alkaen yhtenä pötkönä.
Luo 70 s pyöröpuikoille 10 (80 cm kaapeli). Neulo aluksi 4 kerrosta aina oikein neuletta: 2 oikein 2 nurin. Sen jälkeen neulo suoraa neuletta kainaloihin saakka, pituuden voit päättää itse, minä neuloin 60 cm.

Erottele sitten taka- ja etukappaleet, takakappaleeseen 36 s ja etukappaleisiin 17 s ja 17 s.
Neulo ensiksi etukappaleet yksi kerrallaan: neulo suoraa neuletta ja kavenna aina pääntietä varten (pääntien puoleisessa reunassa) 1s joka kolmas kerros yhteensä 6 kertaa. Kun kainalon korkeus on sopiva eli noin 17 cm päättele lanka löyhästi. Tee toinen etukappale samalla tavalla.

Neulo seuraavaksi takakappale. Tässä ei tarvitse kaventaa ollenkaa, neulo vain suoraa, kunnes takakappale on yhtä korkea kuin etukappaleet ja päättele. Ompele olkasaumat yhteen.

Hihat: luo 25 silmukkaa ja kavenna 1s kummassakin reunassa 3 kerroksen välein yhteensä 5 kertaa. Neulo noin 30 cm ja vaihda vaaleanpunaiseen lankaan. Neulo 8 kerrosta, tee sitten resori: neulo 2o 2n -neuletta 4 kerrosta ja päättele lanka löyhästi. Ompele hihojen saumat ja kiinnitä hihat kainaloihin.

Neulo viimeisenä taskut, luo 12 s ja neulo suoraa neuletta 15 kerrosta. Päättele lanka ja kiinnitä taskut paikoilleen.

12 kommenttia:

  1. Hienon villatakin olet saanut aikaiseksi. Kiva sääkin on ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) tänään otetut kuvat, ihana sää oli!

      Poista
  2. Olen aina kartellut isoja neuletöitä, mutta sinun blogisi löydyttyä olen huomannut alkavani innostua. Saat sen kuulostamaan niin helpolta. Juu tiedän, ettei se nyt niiin helppoa ole, mutta kuitenkin. Todella ihana neuletakki taas:)

    Langat on jo löytyneet lempineuletta varten, mutta pitää saada ensin pari juttua pois puikoilta....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiätkö, karttelin kans aina isoja töitä siinä pelossa että en osaa/en jaksa. No, puolivuotta sitten uskalsin kuitenkin kokeilla ja nyt kaikki läheiset saavat lahjaksi villasukkien sijaan neuletakin tai paidan! :D ja mielestäni nää takit, joita olen tehnyt on paljon mukavampaa neulottavaa kuin esimerkiksi ne villasukat! Kokeile rohkeasti, yllätyt varmasti :)

      Poista
    2. Ihanan lämpimännäköinen takki :)

      Poista
    3. Kiitos, nopeasti se lämmittääkin kun vetäisee päälle :)

      Poista
  3. Alkoi kyllä neuletakki houkuttaa, osaisikohan sitä tehdä... Tai lähinnä arveluttaa, että saisinko sitä sopivaksi itselleni. Tosi nätti tuo sinun versiosi ja ihanat kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselle tekemisessä on se hyvä puoli että voi kokeilla ja mallata työtä samalla kun neuloo. Jos siulla on joku lempi neuletakki niin kannattaa mallata sen mittoihin! :)

      Poista
  4. Tulipas kiva takki! Mullakin on samasta langasta tulossa huopahattuja :) Ehkäpä yksi sinunkin päähän ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emmi.:) katoinkin jo että mitäs mielenkiintoista siellä siun blogissa tapahtuu :D

      Poista
  5. Kauniita töitä sinulla ja tämä on kyllä aivan mahdottoman ihana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nelli! <3 tuo lanka on ihan huippu :)